TabletBS
About tabletBS:
The project "tabletBS - Use of Tablets in Teaching at Vocational Schools" aims to further develop teaching at vocational schools, specifically vocational grammar schools in Baden-Württemberg. In the sense of a 1:1 equipping of learners and teachers from different schools with different focal points, the question of how tablets can be used to organise learning processes - also in terms of individual support - is to be investigated as part of the evaluation.
The school trial and the associated evaluation started in the 2015/16 school year and will end at the end of the 2021/22 school year. The participating schools will enter the project successively in three tranches. The evaluation started at the beginning of the project and was initially scheduled to run for three years. Due to the enormous amount of data and in order to gain a comprehensive insight into the overall development, the evaluation was extended to a total duration of five years until the end of the 2019/20 school year.
The evaluation will take place in a large-scale longitudinal section over a period of five years with an integrated cross-section and potentially up to 5,000 participants. Regular standardised surveys to evaluate the development will be supplemented by various qualitative surveys with selected focal points.
Previous publications
Mayrberger, K. & Galley, K. (unter Mitarbeit von Amelie Nickel) (2020) Hamburger Zentrum für Universitäres Lehren und Lernen, Projekt tabletBS. Abschlussbericht 2020, Ergebnisse der Evaluation.
Mayrberger, K. & Galley, K. (2020) Tablets an Beruflichen Gymnasien: Gelingensfaktoren für die Integration mobiler Endgeräte im Schulunterricht. Ausgewählte Ergebnissen des Projekts „tabletBS“ 2015-2019. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 17 (Jahrbuch Medienpädagogik), 323-346.
https://doi.org/10.21240/mpaed/jb17/2020.05.13.X
Galley, K., & Mayrberger, K. (2018). Tablets im Schulalltag: Potenziale und Herausforderungen bei der Integration von mobilen Endgeräten an beruflichen Gymnasien. MedienPädagogik 31, 36–57. Themenheft Nr. 31: Digitale Bildung. Medienbezogene Bildungskonzepte für die „nächste Gesellschaft“. http://dx.doi.org/10.21240/mpaed/31/2018.03.27.X
Lectures
Partizipative Mediendidaktik. Vortrag im Rahmen der Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik (DGfE) „Lernen mit und über Medien in einer digitalen Welt“ in Zürich, 27.09.2019
tabletBS – Tablets im Unterricht an Beruflichen Schulen. Vortrag im Rahmen der Arbeitsgruppe „‚Digitale Bildung‘ in Bewegung – Perspektiven und Herausforderungen im Kontext mobilen Lernens in der Schule“ auf dem Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) an der Universität Duisburg-Essen in Essen, 21.03.2018.
Tablets im Schulalltag: Potenziale und Herausforderungen bei der Integration von mobilen Endgeräten an beruflichen Gymnasien. Vortrag im Rahmen der DGfE Frühjahrstagung der Sektion Medienpädagogik „Digitale Bildung. Medienbezogene Bildungskonzepte für die nächste Gesellschaft“ an der Universität Mainz in Mainz, 09.03.2017.
Project fundingThe project is funded by the Baden-Württemberg Ministry of Culture, Youth and Sport