Wissenschaftsdidaktik
Science as an object of teaching and learning as well as the connection between research, teaching and study are relevant characteristics of didactic action at universities. University teachers are also researchers, and it is no coincidence that we call learners students, because learning in the sense of studying also differs from learning in other educational contexts. The term didactics of science expresses this well. Science didactics is based on a didactic moment in science, which is characterised by the fact that there is a necessary relationship or interaction between knowledge and communication: Science is dependent on communication to the specialised community; likewise, it communicates to the public and - in teaching - to novices. Closely linked to communication is critical reflection as a further constitutive feature of science. Against this background, a synergy between (a) academics as experts for the subject matter and for the enculturation space in teaching, (b) subject didacticians for the transformation of scientific knowledge into teachable knowledge and (c) higher education researchers for the coupling of teaching and learning/studying is necessary.
- Science didactics is a field of research at the HUL that we are currently pursuing through several small projects with our own funds (e.g. book series on science didactics) and which we intend to advance in the future with further third-party funding (e.g. preparatory project on science didactics).
-
However, academic didactic research can also take place outside of institutionalised higher education research: Within the framework of Scholarship of Teaching and Learning (SoTL), the academic examination of one's own teaching, academics from all disciplines can themselves reflect on the connections between research, teaching and studying, enter into a theoretical discussion on teaching or empirically research teaching and learning. Approaches to this are currently being pursued in the DDLitLab project (in cooperation with the HUL).
-
Projects of this kind can also benefit if they are implemented in cooperation with higher education researchers. At the HUL, we support SoTL projects on request and can also enter into SoTL collaborations (to a limited extent).
Buchreihe Wissenschaftsdidaktik
Zur Buchreihe Wissenschaftsdidaktik
Projektlaufzeit: seit Juni 2021
Förderung: Eigenmittel
Beteiligte: Gabi Reinmann
Kooperationspartner: Rüdiger Rhein
Ziel und Inhalt: In der Wissenschaft sind Erkenntnisziele, aber auch ein spezieller Weltaufschluss angelegt. Diesen zu vermitteln, ist Aufgabe der Wissenschaftsdidaktik. Was aber bedeutet es, Wissenschaft institutionell zu einem Gegenstand des Lehrens und Lernens zu machen? Seit Juni 2021 laufen die Arbeiten zu einer inter- und transdisziplinär angelegte Buchreihe zur Wissenschaftsdidaktik beim transcript Verlag. Angestoßen vom HUL sind (im Open Access-Format) zunächst vier Bände unter der Herausgeberschaft von Gabi Reinmann (Leitung HUL) und Rüdiger Rhein (Leibniz Universität Hannover) geplant. Die Reihe versammelt Aufsätze ausgewiesener Expert:innen und wendet sich an Hochschullehrende, Personen in Hochschuldidaktik und Bildungswissenschaft und alle an Wissenschaft Interessierte wenden. Die Beiträge beschäftigen sich grundlegend, kritisch und reflexiv mit den innovativen Erkenntnispotentialen einer Wissenschaftsdidaktik, die auch ein Licht auf Bildung durch Wissenschaft wirft.
- Wissenschaftsdidaktik I Einführung
Grundlagen zur Idee einer Wissenschaftsdidaktik und ihren innovativen Erkenntnispotentialen. - Wissenschaftsdidaktik II Einzelne Disziplinen
Erkenntnisziele der Wissenschaft: Wie hängen Lehre, Studium und wissenschaftliches Denken und Handeln zusammen - Wissenschaftsdidaktik III Perspektiven (Erscheinungsdatum: 27. September 2023)
Das breite Spektrum der Wissenschaftsdidaktik: Empirische, theoretische und konzeptionelle Perspektiven auf die Hochschullehre.
Schlagworte: Wissenschaftsdidaktik, Hochschullehre, Bildung, Wissenschaft, Didaktik, Hochschuldidaktik, Wissenschaftsforschung, Hochschulforschung, Bildungsforschung, Interdisziplinarität, Transdisziplinarität.